Verhuurder vertelt

Marjolein en Victor maakten van een oude havenkraan een luxe hotelkamer

donderdag 18 mei 2023

Het meest bijzondere slaapplekje van Den Bosch vind je aan de rand van de historische binnenstad: een voormalige havenkraan op de culturele hotspot de Tramkade. De Bossche Kraan is een paar jaar geleden omgetoverd tot een draaibare luxe hotelkamer voor twee personen… op hoogte! Wij spraken eigenaresse Marjolein van Bokhoven, die samen met haar partner Victor Kooijmans altijd te enthousiasmeren is voor creatieve projecten zoals deze. Zij twijfelden geen moment toen ze aan de slag mochten gaan met de hijskraan.

Altijd in voor leuke creatieve projecten

De havenkraan is al jarenlang een icoon aan de rand van de Bossche binnenstad. Marjolein vertelt: "De hijskraan is van 1978 en is tot 2014 gewoon gebruikt als hulpmiddel om boten te lossen met ingrediënten voor veevoer. Die ingrediënten kwamen in de silo's terecht die je op de Tramkade ziet staan en die inmiddels verrijkt zijn met kleurrijke graffitikunst. Het was 'pas' in 2019 toen wij aan de slag gingen met de havenkraan. Victor werkte toentertijd al op de Tramkade in zijn eigenhandig gebouwde café met bierbrouwerij. In eerste instantie zou hij het project van de havenkraan met iemand anders doen, maar diegene trok zich toch terug."

"Toen zijn we er samen voor gaan zitten en hebben we met Boyke Kooijmans, architect en Jeroen Kooijmans, kunstenaar en tevens broer van Victor, een heel plan gemaakt. Omdat Victor van oorsprong ook nog podiumbouwer voor festivals is en omdat ik zelf interieurarchitectuur heb gestudeerd, hadden we heel wat kennis en ervaring in pacht om dit creatieve project aan te gaan. Al gauw bleek dat we niet alleen privé hele goede partners zijn, maar dat het zakelijk ook een goede match is. We hebben inmiddels naast de kraan namelijk zelfs twee drijvende tiny houses onder de naam Hoteldebootel geopend! Daarbij is Victor nog mede-eigenaar van een camping en ben ik net afgestudeerd als hovenier. Het woord 'stilzitten' komt dus niet in ons woordenboek voor!".

Marjolein en Victor bij de havenkraan

Luxe hotelkamer op hoogte op maat gemaakt

Marjolein en Victor moesten from scratch beginnen met de havenkraan. "De kraan was nog exact hetzelfde als toen 'ie gebouwd was in 1978. Omdat we ook te maken hadden met een beperkte ruimte, alles moest op basis van de bestaande kraan gebeuren, werd het een volledig project op maat. Zo hebben we de kraan een stukje uitgebouwd en aan die uitbouw hebben we een vaste trap gelast. Die trap beweegt mee wanneer de kraan draait. Onze gasten kunnen de havenkraan namelijk zelf 230 graden draaien - vanuit de cabine en via knoppen naast het bed. Zo bepaal je zelf met welk uitzicht je wakker wordt."

"Het is dus mogelijk om de zonsondergang vanuit bed te bekijken of om juist van de opgang van de zon te genieten wanneer je net wakker bent. Omdat de kraan draaibaar is, zit er naast de vaste trap een trap die helemaal rond kan draaien rondom de sokkel waarop de kraan staat. Die trap is op maat gemaakt en zit trede voor trede vast aan de sokkel. Een heel project waarbij we wat betreft ontwerp altijd rekening gehouden hebben met oog voor het industriële erfgoed van Den Bosch. De kraan past zo perfect in de ruige omgeving van de Tramkade."

> Slapen in de Havenkraan van Den Bosch? Bekijk prijzen, beschikbaarheid & reviews.

Luxe hotelkamer op hoogte op maat gemaakt
Op maat gemaakte treden

Vliegende start van verhuur door de pandemie

Marjolein vertelt verder: "Na de start van de verbouwing in 2019 konden we vanaf mei 2020 beginnen met verhuren. Je weet wel: precies de tijd waarin de pandemie begon en op een hoogtepunt was. Voor de verhuur van de hotelkamer op hoogte bleek dat juist een vliegende start te zijn. We hadden eigenlijk niet beter kunnen beginnen! Dat komt omdat je op een gegeven moment niet meer naar het buitenland kon of mocht voor vakantie. Mensen gingen dus massaal in eigen land op reis. Wij boden (en bieden) een contactloos verblijf aan en als je ontbijt bij hebt geboekt, zetten we het voor de deur neer. Dat zorgde ervoor dat we vanaf de start heel goed geboekt werden."

"Dat is maar goed ook, want we hebben allebei geen kaas gegeten van marketing. We waren ontzettend blij met de mond-tot-mond-reclame die daarop volgde. Verder hebben we maar een paar keer samengewerkt met een blogger of influencer voor wat extra reclame, maar inmiddels is dat helemaal niet meer nodig. Wat trouwens ook goed geholpen heeft, is een bezoekje dat we kregen van 3 op reis. Zij benaderden ons al voordat we open waren en kwamen daarna langs voor een reportage. Een beter begin kun je niet hebben!"

De havenkraan van binnen

Slapen, beleven en ontspannen op hoogte

Zo'n luxe hotelkamer op hoogte; wat moet je daar als gast eigenlijk van verwachten? "De kamer is bedoeld voor twee personen en is voorzien van fijne faciliteiten en comfortabele meubels. We wilden het zo perfect mogelijk hebben en ja, daar zijn we aan het begin misschien een beetje te erg in doorgeslagen. Maar: dat heeft wel als resultaat dat onze gasten nu kunnen genieten van een kleurrijk geheel dat weliswaar niet helemaal hufterproof is, maar wel heel stijlvol. Denk aan grote ramen voor veel licht, heerlijke bedden met drie verschillende hoofdkussens zodat je zelf kunt kiezen en een mooie mix van tweedehands en nieuwe meubels."

"Koffie en thee staan natuurlijk voor je klaar wanneer je aankomt en je kunt een ontbijtje bij je verblijf boeken. Om je verblijf extra bijzonder te maken, hebben we nog een paar extraatjes die je kunt toevoegen. Denk aan een fles cava of een 'fill my fridge arrangement'. Door dit aanbod zien we een heel divers publiek dat langskomt voor een avontuur in de havenkraan. Meestal zijn dit stelletjes tussen de 30 en 75 jaar, maar ook vaak ouders met kinderen die bijvoorbeeld helemaal weg zijn van hijskranen. En psst… er komen ook genoeg volwassenen die dol zijn op kranen, dus voel je vooral welkom. We hopen je snel te zien in de Bossche Kraan in Den Bosch!".

Nieuwsgierig geworden naar de luxe hotelkamer in een heuse havenkraan van Marjolein en Victor? Via deze pagina vind je meer informatie, recensies én kun je een boeking maken.